Профтехосвіта. Фінконтроль
Додано: 30 березня 2017, 17:19
Держаудитслужба виявила втрат на 86 млн грн під час ревізій у професійно-технічних навчальних закладах
Прес-служба Державної аудиторської служби України
Держаудитслужба та її міжрегіональні територіальні органи провели ревізії фінансово-господарської діяльності у 130 професійно-технічних навчальних закладах, які отримували кошти на підготовку робітничих кадрів із державного та місцевих бюджетів протягом 2011-2016 років.
Під час ревізій установлено порушень на суму майже 126 млн грн, серед них таких, що призвели до втрат, – на понад 86 млн грн.
Результати ревізій засвідчили у сфері професійно-технічної освіти низку проблем, які негативно впливають на ефективне витрачання бюджетних коштів на підготовку робітничих кадрів. Зокрема, формування державного замовлення без урахування реальної потреби у робітничих кадрах у регіоні призводить до зайвого витрачання значних бюджетних коштів, оскільки за ці кошти готують фахівців, які після закінчення навчання не можуть працевлаштуватися.
Наприклад, лише ДНЗ «Звенигородський центр підготовки і перепідготовки робітничих кадрів» щороку готував учнів за спеціальністю «електромонтер з ремонту та обслуговування електроустаткування» кількістю 30 осіб, на що було витрачено 1,2 млн грн. Водночас станом на 01.07.2014 за цією професією у Звенигородському районі обліковувалося 11 вакансій, а 83 особи за цією професією на той час шукали роботу. Через рік (станом на 01.07.2015) кількість вакансій залишилась та сама, а кількість пошуковувачів збільшилася до 109 осіб.
Схожа ситуація склалася у ДНЗ «Сумський центр професійно-технічної освіти з дизайну та сфери послуг» з підготовкою робітничих кадрів за професією «електромеханік з ремонту та обслуговування лічильно-обчислювальних машин». На навчання 85 осіб за цим фахом протягом 2011–2015 років було витрачено 1,1 млн грн. При цьому навчальний заклад не надав документів щодо підтвердження працевлаштування цих випускників за обраними професіями.
Такі факти зафіксовано у всіх навчальних закладах, які підлягали контролю.
Під час ревізій виявлено формальний підхід до виконання договорів, укладених навчальними закладами з роботодавцями при формуванні державного замовлення. Це призвело до низького рівня працевлаштування випускників навчальних закладів. Зокрема, лише 28 % випускників ДНЗ «Канівське вище професійне училище» працевлаштувалося у замовників протягом 2014-2016 років. У ДНЗ «Ніжинський професійний аграрний ліцей Чернігівської області» 2014 року цей показник становив 9 %, а в ДПТНЗ «Чернігівський професійний будівельний ліцей» 2013 року – лише 3 %. При цьому договорами не передбачено відповідальності роботодавців за їх невиконання.
Ще одним наслідком формального підходу до укладення договорів з потенційними роботодавцями при формуванні державного замовлення є небажання роботодавців забезпечувати учнів місцями для проходження виробничої практики та витрачати власні кошти на її проведення. Відповідно навчальні заклади змушені укладати договори на проведення виробничої практики на безоплатній основі. А учні професійно-технічного училища № 12 м. Знам’янки змушені були самі оплатити свою практику (сума оплати – 54,5 тис. грн), що відбувалася у регіональній філії «Одеська залізниця» ПАТ «Українська залізниця». І це тоді, як підготовка робітничих кадрів здійснювалася на замовлення цієї філії.
Під час ревізій виявлено випадки безоплатної передачі навчальними закладами земельних ділянок і техніки суб’єктам підприємницької діяльності за умови проходження учнями у них виробничої практики.
Деякі навчальні заклади, бажаючи повністю виконати державне замовлення та отримати всю суму фінансування, виділену на ці заходи, укладали фіктивні угоди на підготовку робітничих кадрів. Наприклад, керівництво вищого художнього професійно-технічного училища № 5 м. Вінниці щороку укладало угоди на підготовку робітничих кадрів з ПП «Техно-центр 2002» м. Київ, у якого з 2005 року на підставі рішення Шевченківського районного суду м. Києва скасовано установчі документи. При цьому лише у 2015-2016 роках на підготовку 20 кваліфікованих робітників за цими угодами витрачено майже 0,3 млн грн бюджетних коштів.
Окремі навчальні заклади, порушуючи законодавство, зараховували на навчання за державним замовленням осіб, які вже здобули первинну професійну освіту за іншим фахом або здобули інший освітньо-кваліфікаційний рівень (молодший спеціаліст, спеціаліст). Як наслідок, 32 навчальні заклади незаконно витратили на навчання таких осіб 3,3 млн грн.
Брак контролю під час формування потреби у коштах на 2015 рік на підготовку робітничих кадрів, фахівців-молодших спеціалістів та під час використання бюджетних коштів, що виділялися на підготовку робітничих кадрів відповідно до урядової постанови від 14 січня 2015 року № 7 «Деякі питання надання субвенції на підготовку робочих кадрів з державного бюджету місцевим бюджетам», призвів до незаконного витрачання загалом понад 30 млн грн.
На всіх підконтрольних об’єктах установлено порушення щодо виплати заробітної плати та стипендій через неправильне встановлення посадових окладів, надбавок та доплат, утримання понадштатних працівників, визначення розміру середньої зарплати при розрахунку відпускних, індексації грошових доходів у частині визначення базового місяця для обчислення індексу споживчих цін, виплати премій тощо. Сума таких порушень становить 8,5 млн грн.
Ще одним невтішним результатом проведених ревізій є те, що вищі професійно-технічні навчальні заклади, створені для підготовки робітників високого рівня кваліфікації з технологічно складних, наукоємних професій та спеціальностей або робітників, діяльність яких пов’язана зі складною організацією праці, фактично займаються навчанням робітників з професій простої і середньої технологічної складності.
За результатами ревізії до дисциплінарної та матеріальної відповідальності притягнуто 76 посадових осіб. Об’єктам контролю направлено вимоги щодо усунення порушень фінансово-бюджетної дисципліни та відшкодування збитків.
Про результати ревізій поінформовано правоохоронні органи та передано 29 матеріалів контрольних заходів, за результатами розгляду яких відкрито 12 кримінальних проваджень.
Прес-служба Державної аудиторської служби України
Держаудитслужба та її міжрегіональні територіальні органи провели ревізії фінансово-господарської діяльності у 130 професійно-технічних навчальних закладах, які отримували кошти на підготовку робітничих кадрів із державного та місцевих бюджетів протягом 2011-2016 років.
Під час ревізій установлено порушень на суму майже 126 млн грн, серед них таких, що призвели до втрат, – на понад 86 млн грн.
Результати ревізій засвідчили у сфері професійно-технічної освіти низку проблем, які негативно впливають на ефективне витрачання бюджетних коштів на підготовку робітничих кадрів. Зокрема, формування державного замовлення без урахування реальної потреби у робітничих кадрах у регіоні призводить до зайвого витрачання значних бюджетних коштів, оскільки за ці кошти готують фахівців, які після закінчення навчання не можуть працевлаштуватися.
Наприклад, лише ДНЗ «Звенигородський центр підготовки і перепідготовки робітничих кадрів» щороку готував учнів за спеціальністю «електромонтер з ремонту та обслуговування електроустаткування» кількістю 30 осіб, на що було витрачено 1,2 млн грн. Водночас станом на 01.07.2014 за цією професією у Звенигородському районі обліковувалося 11 вакансій, а 83 особи за цією професією на той час шукали роботу. Через рік (станом на 01.07.2015) кількість вакансій залишилась та сама, а кількість пошуковувачів збільшилася до 109 осіб.
Схожа ситуація склалася у ДНЗ «Сумський центр професійно-технічної освіти з дизайну та сфери послуг» з підготовкою робітничих кадрів за професією «електромеханік з ремонту та обслуговування лічильно-обчислювальних машин». На навчання 85 осіб за цим фахом протягом 2011–2015 років було витрачено 1,1 млн грн. При цьому навчальний заклад не надав документів щодо підтвердження працевлаштування цих випускників за обраними професіями.
Такі факти зафіксовано у всіх навчальних закладах, які підлягали контролю.
Під час ревізій виявлено формальний підхід до виконання договорів, укладених навчальними закладами з роботодавцями при формуванні державного замовлення. Це призвело до низького рівня працевлаштування випускників навчальних закладів. Зокрема, лише 28 % випускників ДНЗ «Канівське вище професійне училище» працевлаштувалося у замовників протягом 2014-2016 років. У ДНЗ «Ніжинський професійний аграрний ліцей Чернігівської області» 2014 року цей показник становив 9 %, а в ДПТНЗ «Чернігівський професійний будівельний ліцей» 2013 року – лише 3 %. При цьому договорами не передбачено відповідальності роботодавців за їх невиконання.
Ще одним наслідком формального підходу до укладення договорів з потенційними роботодавцями при формуванні державного замовлення є небажання роботодавців забезпечувати учнів місцями для проходження виробничої практики та витрачати власні кошти на її проведення. Відповідно навчальні заклади змушені укладати договори на проведення виробничої практики на безоплатній основі. А учні професійно-технічного училища № 12 м. Знам’янки змушені були самі оплатити свою практику (сума оплати – 54,5 тис. грн), що відбувалася у регіональній філії «Одеська залізниця» ПАТ «Українська залізниця». І це тоді, як підготовка робітничих кадрів здійснювалася на замовлення цієї філії.
Під час ревізій виявлено випадки безоплатної передачі навчальними закладами земельних ділянок і техніки суб’єктам підприємницької діяльності за умови проходження учнями у них виробничої практики.
Деякі навчальні заклади, бажаючи повністю виконати державне замовлення та отримати всю суму фінансування, виділену на ці заходи, укладали фіктивні угоди на підготовку робітничих кадрів. Наприклад, керівництво вищого художнього професійно-технічного училища № 5 м. Вінниці щороку укладало угоди на підготовку робітничих кадрів з ПП «Техно-центр 2002» м. Київ, у якого з 2005 року на підставі рішення Шевченківського районного суду м. Києва скасовано установчі документи. При цьому лише у 2015-2016 роках на підготовку 20 кваліфікованих робітників за цими угодами витрачено майже 0,3 млн грн бюджетних коштів.
Окремі навчальні заклади, порушуючи законодавство, зараховували на навчання за державним замовленням осіб, які вже здобули первинну професійну освіту за іншим фахом або здобули інший освітньо-кваліфікаційний рівень (молодший спеціаліст, спеціаліст). Як наслідок, 32 навчальні заклади незаконно витратили на навчання таких осіб 3,3 млн грн.
Брак контролю під час формування потреби у коштах на 2015 рік на підготовку робітничих кадрів, фахівців-молодших спеціалістів та під час використання бюджетних коштів, що виділялися на підготовку робітничих кадрів відповідно до урядової постанови від 14 січня 2015 року № 7 «Деякі питання надання субвенції на підготовку робочих кадрів з державного бюджету місцевим бюджетам», призвів до незаконного витрачання загалом понад 30 млн грн.
На всіх підконтрольних об’єктах установлено порушення щодо виплати заробітної плати та стипендій через неправильне встановлення посадових окладів, надбавок та доплат, утримання понадштатних працівників, визначення розміру середньої зарплати при розрахунку відпускних, індексації грошових доходів у частині визначення базового місяця для обчислення індексу споживчих цін, виплати премій тощо. Сума таких порушень становить 8,5 млн грн.
Ще одним невтішним результатом проведених ревізій є те, що вищі професійно-технічні навчальні заклади, створені для підготовки робітників високого рівня кваліфікації з технологічно складних, наукоємних професій та спеціальностей або робітників, діяльність яких пов’язана зі складною організацією праці, фактично займаються навчанням робітників з професій простої і середньої технологічної складності.
За результатами ревізії до дисциплінарної та матеріальної відповідальності притягнуто 76 посадових осіб. Об’єктам контролю направлено вимоги щодо усунення порушень фінансово-бюджетної дисципліни та відшкодування збитків.
Про результати ревізій поінформовано правоохоронні органи та передано 29 матеріалів контрольних заходів, за результатами розгляду яких відкрито 12 кримінальних проваджень.