ЖОРСТКИЙ ФІНАНСОВИЙ МОНІТОРИНГ - СКЛАДОВА ЗАКОННОСТІ
щодо проведення системних контрольних дій у бюджетній сфері
На особливому контролі - заходи, пов’язані зі значними сумами виділених бюджетних коштів, виконання місцевих бюджетів, взаємодія з громадами, питання збереження коштів і матеріальних цінностей органів самоврядування. Передусім зусилля зосереджено на дотриманні принципів щодо підбору об’єктів контролю. В полі зору ревізорів та аудиторів – майнові питання, земельні орендні відносини, використання природних ресурсів.
Сфера обігу коштів будь-якого міста і району, значно впливає на забезпечення всебічного розвитку основних галузей економіки та соціальної сфери на основі ефективного використання наявної державної та комунальної власності, пошуку додаткових джерел наповнення місцевих бюджетів та раціонального використання наявних коштів. Щороку до адміністративної, дисциплінарної та матеріальної відповідальності КРУ притягуються сотні осіб. Матеріали ревізій передано правоохоронним органам, порушуються кримінальні справи. Кожного року перед органами прокуратури ініційовано десятки позовів.
ПРИВАТИЗАЦІЯ, МАЙНО, ЗЕМЛЯ
На Херсонщині за 2003-2005 роки до Державного бюджету від приватизації об’єктів нерухомості надійшло 12 млн. 700 тис. грн. Ця цифра у півтора рази перевищила заплановані обсяги. Половина зазначених фінансових надходжень надійшла від оренди державного майна та продажу об’єктів незавершеного будівництва. Що ж призвело до бюджетних втрат? Розкрадання майна, зменшення його ринкової вартості, заборгованість із орендної плати, яка за вказаний період досягла майже 400 тис. грн.
Фактів марнотратства чимало. І всі вони зводяться до невмілого та непрофесійного витрачання фінансів, що суперечить вимогам діючого законодавства. Приміром, Херсонське морехідне училище рибної промисловості на мільйони гривень не обліковувало своє майно.
Важливо, що в бюджетному секторі регіону комплексно відстежується господарська діяльність, стан ведення бухгалтерського обліку та фінансової звітності. Адже повноваження дозволяють контролювати установчі, фінансові та бухгалтерські документи. Ревізорів та аудиторів КРУ цікавить не тільки статистично-фінансова звітність, а й господарські договори, розпорядчі та інші документи.
Основні ж причини виявлених порушень земельного законодавства у 2005-2006 роках - надання ділянок в оренду за заниженими розмірами орендної плати та безоплатне використання земель. За інформацією управління, з порушенням чинного законодавства в області використовувалося близько 6,5 тис. га землі.
Ревізори, працюючи в складі місцевих земельних комісій, контролюють дотримання вимог Указу Президента України, постанов уряду щодо наповнення казни всіх рівнів, цільового та ефективного витрачання коштів. Перевіряється повнота та своєчасність плати за оренду земель різного цільового призначення, правильність установлення орендної плати, що застосовується на території органів самоврядування, стан розрахунків за землю та законність продажу земельних ділянок несільськогосподарського призначення до вимог діючого законодавства. Зафіксовано безліч фактів самовільного захоплення земельних ділянок несільськогосподарського призначення, без відповідної оплати, належного документального оформлення. Також є проблемним з використання земельних ділянок під будівлями та спорудами, наданими як майнові паї без правовстановлюючих документів.
ЖИТЛОВО-КОМУНАЛЬНЕ ГОСПОДАРСТВО
Прикладів фінансових прорахунків теж чимало: Каховська міська рада, скадовське комунальне підприємство „Теплосервіс”, виробниче управління „Бериславський водоканал”, обласне управління містобудування, архітектури та житлово-комунального господарства та інші. Серед місцевих органів самоврядування - Круглоозерська сільрада Голопристанського району, де через тіньові орендні земельні відносини недоотримано понад 85 тис.грн. місцевим бюджетом. При виконанні місцевих програм впродовж 2004-2006 років сільрада надала підтримку комунальному підприємству „Чорномор” за рахунок коштів, передбачених на підтримку сільського та лісового господарства. Тому 10 тис.грн. витрачено не за цільовим призначенням на оплату праці, основних засобів та енергоносіїв. В цьому ж районі Новофедорівська сільрада зайво сплатила понад 30 тис.грн за завищені обсяги виконаних робіт під час ремонту доріг в межах села Залізний Порт.
До речі, житлово-комунальна сфера Херсона знаходиться під особливим фінансовим контролем. Незаконно витрачено кошти в сумі майже 417 тис.грн. міським комунальним підприємством „Виробниче управління водопровідно-каналізаційне господарство м. Херсона”.
Ще кілька прикладів. Херсонський ЖЕК № 11 поніс збитків на суму понад 45 тис.грн. через нарахування заробітної плати тимчасовим працівникам без укладання трудових угод і складання актів виконаних робіт, інколи їх завищення обсягів. Не залишаються поза увагою КРУ інвентаризація товарно-матеріальних цінностей, перевірки наявності готівки в касі, звіряння даних бухгалтерського обліку з іншими фінансовими документами.
Розв’язати проблеми житлово-комунального господарства неможливо, зокрема, без наведення ладу в організації оперативно-технічного й бухгалтерського обліку місцевих комунальних підприємств. Саме там виявлено низький рівень якості управлінських рішень, відсутній належний системний контроль з боку органів, уповноважених управляти комунальним майном. Матеріально-технічна база ЖКГ застаріла: майже на 80% зношено задіяні основні виробничі засоби. Впродовж останніх років їх оновлення зведено до “латання дірок” – поточних ремонтів. Скадовське комунальне підприємство „Райсількомунгосп”, засновник якого районна рада, має в оперативному управлінні районні водопровідні мережі, які експлуатує та завдяки цьому отримує більш як 95% доходів на здійснення фінансово-господарської діяльності. Проте водопровідні мережі знаходяться на балансі рад, котрі не виділяють гроші на капітальний ремонт. Виходить так, що кошти від експлуатації водопровідних мереж заробляють одні, а відновлювати повинні зовсім інші.
В господарській діяльності прилеглих до території міста Херсона селищних рад виявлено чисельні фінансові порушення. Приміром КП „Теплокомунгосп”, що обслуговує Зеленівську селищну раду, втратив понад 160 тис. грн., уклавши угоди з кількома приватними підприємцями та організаціями недержавної форми власності. Робітникам такого підприємства недоплачувалися кошти через неповну доплату за виконані роботи: в табелях обліку робочого часу заробіток нараховано з порушенням на загальну суму понад 6,5 тис.грн. Зафіксовано й випадки безпідставного списання майже 6 тис.грн. підзвітної суми на запрошення, приймання та обслуговування делегацій і представників інших організацій, та непідтверджених відряджень керівництва комунального підприємства. Виявлені також порушення при списанні запасних частин на суму майже 29 тис.грн. Всього ж матеріальних цінностей було безпідставно списано на суму близько 52 тис.грн. Як результат, складено 6 адмінпротоколів на винних осіб, котрі допустили зазначені правопорушення. Матеріали ревізії передано правоохоронним органам.
Необґрунтовано виплачувалися премії працівникам Новокаховського комунального підприємства "Енергозбереження" на суму майже 9 тисяч гривень при заборгованості по заробітній платі. Виявлено й лишки основних засобів та товарно-матеріальних цінностей на суму понад 10 тисяч гривень та факт заниження вартості майна та обладнання в сумі понад 33 тисячі гривень. Списання паливо-мастильних матеріалів на роботу легкового автотранспорту в сумі 3,6 тисяч гривень здійснювалося без оформлення подорожніх листів. Винних осіб притягнуто до відповідальності. До речі, КП "Енергозбереження" не є власником тепла, а лише виконує роль переробника давальницької сировини в теплову енергію. Отже, стан взаєморозрахунків КП "Енергозбереження" з ДП "Газ-тепло" залишає КП "Енергозбереження" без оборотних грошових коштів, не даючи йому змоги здійснювати свою господарську діяльність та впливати на якість наданих послуг. Загальна сума фінансових порушень, виявлених КРУ у 2006 році на підприємствах теплопостачання Херсонщини, становить понад 465 тис. грн.
ФІНКОНТРОЛЬ ГУМАНІТАРНОЇ СФЕРИ
На підконтрольних об’єктах Херсона виявлено порушення фінансової дисципліни, які призвели до втрат фінансових і матеріальних ресурсів, виникнення підстав для зловживань із матеріальними активами на сотні тисяч гривень. Приміром, управління культури міської ради погодило художній школі та дизайн–ліцею включення до штатних розписів 4 посади дизайнерів, введення яких не передбачено нормативними документами та відомчими наказами Міністерства культури. При цьому, згідно з посадовою інструкціією, дизайнер надає послуги на платній основі. Однак протягом 2004-2005 років кошти від надання послуг дизайнерів на рахунки управління та закладів не надходили. Міська казна не отримала ні копійки, а на утримання дизайнерів витрачено бюджетні кошти – більш як 23,5 тис.грн. Далі – більше. Управління культури витратило з місцевого бюджету протягом 2004-2005 років на виготовлення альбомів, рекламної продукції, журналів, придбання театральних квитків та квітів майже 92 тис.грн. Проте, в порушення вимог діючих інструкцій, зазначені матеріальні цінності списані на видатки установи без оприбуткування по бухгалтерському обліку та за відсутності ряду документів, що підтверджують їх використання. Скажімо, в багатьох випадках не зазначалася дата і місце проведення заходів, не визначено контингент учасників і мету використання матеріальних цінностей при проведенні заходу, а в деяких випадках не визначено назву самого заходу.
Крім того, встановлено необґрунтоване відшкодування витрат на відрядження, використання бюджетних коштів на придбання матеріальних цінностей в обсягах, що перевищують граничні норми, заниження в обліку вартості майна, лишки основних засобів. Складено 9 протоколів про адмінправопорушення на посадових осіб установ культури Херсона.
БЮДЖЕТНА КАРТИНА РАЙОНІВ
Комплексні ревізії виконання бюджетів кожного району, населеного пункту інколи дивують: якого професійного рівня деякі посадовці, котрі безграмотно, а іноді усвідомлюючи, порушують чинне законодавство, не по-господарськи використовують кошти та майно поза інтересами громади. Голови сільських та селищних рад чекають дотацій з інших рівнів бюджету замість того, аби самим вишукувати джерела наповнення місцевого бюджету і в такий спосіб знімати соціальне напруження.
Для забезпечення оптимізації ревізійних дій, контролюючі структури перевіряють використання бюджетних коштів, правильність складання штатних розписів, достовірність бухгалтерського обліку та фінансової звітності.
Часто порушення чинного законодавства виникають навіть після направлення місцевим радам відповідних пропозицій. Як свідчать рекомендації, зауваження, пропозиції місцевими самоврядними органами виконуються не повністю з питань контролю за ефективністю управління фінансовими ресурсами і майном.
До Рибальченського сільського бюджету, що на Голопристанщині, надходить плата за видобування піску від Херсонського морського торгівельного порту. Контрольними заходами встановлено, що портом розрахунок плати за користування надрами проводиться за розцінками, які вдвічі нижчі, ніж передбачено законодавством, крім того не проводилась індексація нормативів плати за використання природних ресурсів. Таким чином, казною Рибальченської сільської ради недоотримано доходів в сумі 949,57тис.грн. Водночас у районі не використовується майже 53,1% землі в тому числі сільськогосподарських угідь - 22,4%.
Фінансовий та майновий контроль - невід’ємна складова бюджетних відносин. Прикро, що на місцях ще мають місце факти недостатнього вирішення низки земельних питань, забезпечення фінансових надходжень та їх раціонального витрачання. Тому ревізори співпрацюють з фінансовим управлінням у форматі правомірності здійснення виконкомами місцевих рад делегованих їм повноважень.
У Новотроїцькому районі - фінансові прорахуни на суму понад мільйон гривень. Протягом останніх трьох років районний бюджет недоотримав повною мірою коштів від користування водними об'єктами та невірної грошової оцінки землі як і розміру орендної плати. Приміром, на території Сиваської селищної ради ставки надавалися в оренду всього по 4 грн. за 1 га. Занижений розмір орендної плати призвів до недоотримання місцевими бюджетами суми близько 29 тис.грн.
Вільні приміщення центральної райлікарні надавалися в оренду теж з втратами доходів у сумі майже 15 тис. грн. Зафіксовано факт виплати заробітку працівникам пунктів охорони порядку у деяких місцевих органах самоврядування за рахунок коштів, виділених під державні програми, що не передбачено законодавством. У штатних розписах - приклади зайвого виділення асигнувань райраді та райлікарні на утримання понаднормативних штатних одиниць загалом на суму понад 68 тис.грн., переплати заробітку працівникам бюджетної сфери за фактично невідпрацьований час. Встановлено лишки матеріальних цінностей та випадки заниження їх вартості на суму понад 850 тис.грн. На винних посадовців складено адмінпротоколи До підконтрольних об'єктів застосовано фінансові санкції, передбачені чинним законодавством.
Проте бюджетні кошти, що надходять до підконтрольних об’єктів, не всюди вміло та грамотно використовуються. Щасливцевська сільрада „загубила” бульдозер балансовою вартістю понад 35 тис.грн., а завідуюча клубом села Генгірка чомусь не побачила нестачу вугілля.
ДІЇ – КОНКРЕТНІ
Які ж заходи вживає контрольно-ревізійна служба при подібних суттєвих недоліках? Зрозуміло, що правоохоронні органи отримують матеріали про порушення, а винні посадові особи – обов’язкові вимоги з їх усунення. І тому редакційні колективи журналістів широко висвітлюють теми про експлуатацію автотранспорту, використання земельних ділянок, реальну вартісну оцінкиу будівель, обладнання тощо. На радіо, телебаченні, в мережі Інтернет, у місцевій пресі різні верстви населення знаходять собі по душі та інтересам свіжі факти про винних осіб, котрі працюють поруч з читачем, глядачем, користувачем Інтернету.
Над чим працює КРУ? На часі – подальше впровадження сучасних технологій контролю використання державних коштів та майна, проведення аудитів, підвищення результативності, забезпечення відшкодування незаконних видатків. Варто додати, що аудиторські процедури проводяться відповідно до законодавства щодо проведення фінансово-господарських операцій. За підсумками такого виду фінансового контролю бюджетні відносини стають більш прозорими, досконалими та ефективними.
Окрім того, виявляються слабкі місця та ризики в управлінні фінансами та майном. Відтепер ревізори мають змогу здійснювати комплексний моніторинг за плануванням та витрачанням поточних видатків, здійсненням закупівель і застосуванням тендерних процедур. Аудит, на думку фахівців КРУ, забезпечить найбільш економне, ефективне та результативне витрачання бюджетних коштів та використання майна.
ЗАРАДИ СПРАВЕДЛИВОСТІ
Регіональні новини Херсонщини. Тут можна дізнатися про останні новини та події, що відбуваються в Херсонській області. У цьому розділі користувачі можуть обговорювати та ділитися своїми думками щодо важливих новин та подій, що відбуваються в області
-
- VIP користувач
- Повідомлень: 667
- З нами з: 17 жовтня 2007, 10:28
-
- Similar Topics
- Відповіді
- Перегляди
- Останнє повідомлення
-
- 0 Відповіді
- 2275 Перегляди
-
Останнє повідомлення Волонтери Херсону
Хто зараз онлайн
Зараз переглядають цей форум: Common Crawl Foundation [бот] і 0 гостей